Back in Ohakune! - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Hanneke - WaarBenJij.nu Back in Ohakune! - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Hanneke - WaarBenJij.nu

Back in Ohakune!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

10 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Gelukkig Nieuw jaar allemaal!

Op oudjaarsavond (men noemt dat hier 'newyearseve') ben ik met Chris en Mike, en oma's zus en zwager (Tante Sophie en Ome Frits) naar de Dutch club geweest. Dat is een gebouwtje met een molentje boven de deur, vlaggen van de provincies aan de muur, een kaart van Nederland, een groot polder/molen schilderij en stickers van de luchtmacht op het raam, ofwel, dit was de Dutch club. Het was best wel komisch daar. We hebben een beetje gedanst, maar hoewel de meeste mensen ergens wel iets met Nederland hebben spreekt met meestal gewoon engels. Vlak voor twaalven de klompendans gedaan! Het is eigenlijk te gek voor woorden dat ik daarvoor naar Nieuw Zeeland moet komen:P. In ieder geval was het erg gezellig.
De tweede januari heb ik de bus naar Turangi genomen omdat ik vanuit daar de Tongariro crossing wilde doen. Ik heb daar een nacht in een hostel geslapen, maar dat was een saaie en laawaaiige bedoening. Ik vond het daar helemaal niet zo leuk. 's Avonds zat ik me te bedenken wat ik daarna zou doen, en ik besloot dat ik maar weer eens in Ohakune langs moest gaan. Dus heb ik gebeld, en Sue zei meteen dat ze net een half uur geleden aan twee nieuwe WWOOFers verteld had over mij, en hoe geweldig ik wel niet was. Omdat de voorspelling voor de volgende dag slecht was wilde ik mijn crossing een dag uitstellen en daarna komen, maar Sue zei dat ze de volgende dag naar Rotorua ging, en dat ze me wel op zou halen op de terugweg, want ik kon de crossing ook vanuit Ohakune doen. Die hele volgende dag heb ik dus door Turangi gesjouwd, en dat was niet echt heel interessant. Het regende heel erg, dus ik was wel blij dat ik niet op de berg zat. Een wandeling langs de Tongariro river gemaakt, en me daarna doorweekt zitten vervelen, totdat Sue eidelijk kwam.
Het was wel ontzettend leuk om weer terug te zijn, hoewel ik maar twee maanden was weggeweest. Meteen weer volop aan de horsetrekking gegaan, want het is hier zomervakantie, dus er komen zo nu en dan nog wel wat klanten.
Afgelopen donderdag kregen we met z'n drieen, ik en de twee Zwitserse WWOOFers, een vrije dag om de Tongariro crossing dan eindelijk te doen. Om zes uur hadden we een shuttle naar het begin van de track, en toen kon de lol beginnen! Je loopt de track tussen de vulkanen Tongariro en Ngauruhoe door, waar een soort zadel tussen zit. Het is daar echt kaal niemandsland, en daarom ook niet voor niets als Mordor gebruikt in LotR. Mt Ngauruhoe (2287 m) is echt mega indrukwekkend als je eronder staat, zo groot. Ik voelde me net een kleine hobbit die er liever niet tegenop klimt.
We hebben een zijtrack genomen naar de top van Mt Tongariro (1967 m), en daardoor was onze tocht uiteindelijk 9,5 uur! Maar, het was 'worth the trouble', want het was echt geweldig. Als je bovenop Tongariro staat dan ligt het hele noordereiland aan je voeten. Als het helder is schijn je aan beide kanten de zee te kunnen zien, nou zo helder was het die dag helaas niet. Je voelt je dan alleen wel heel erg nietig, omdat en wereld oneindig lijkt, en zo groot. Het is niet zo dat de wereld ophoudt bij de volgende bergrug zoals in de Dolomieten, want er zijn geen andere bergen, alleen relatief vlak laagland tot je niet verder kunt zien. Ik denk dat ik het nog een keer ga doen met sneeuw erop...
Nu ben ik nog steeds gezellig in Ohakune, me vermaken met de paardjes. Ik wil in deze maand naar het Zuidereiland verhuizen, maar weet nog niet wanneer. Ik denk dat ik eerst nog ga kanoeen op de Wanganui river en Wellington een beetje bezichtigen voordat ik de ferry neem. Nou ja, dat horen jullie dan wel weer.

Groetjes van Hanneke

  • 10 Januari 2009 - 21:19

    Renate Meijer:

    Hallo globetrotter,

    Ook jij een gelukkig nieuwjaar toegewenst met nog veel avonturen. Jammer voor jou dat je nu het schaatsfestijn hier mist. Maar ja je kunt niet alles hebben. De schaatsgekte is groot en half Nederland zwiert op het veelgeprezen natuurijs. 't Is me dan ook het wintertje wel, in geen 12 jaar zoveel ijs gehad.Vannacht zal het ongeveer 15 graden vriezen. Heerlijk om dan in een verwarmd huis diep onder het dekbed te kruipen. Zelf kan ik niet erg genieten van de ijspret, alleen via de televisie. Vanwege mijn rikktetik is het beter me met die ijzige kou niet buiten te begeven. Donderdag was het rond het vriespunt en heb ik maar gauw per auto wat voorraad in huis gehaald. Ik vind het altijd vervelend dat aan een ander te moeten vragen en jij zit te ver weg.....:-)!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen. Fijn dat je er zo van geniet. Tot dan en veel plezier, groetjes van Renate.

  • 10 Januari 2009 - 21:42

    T. Joke:

    Ja, Hanneke, ook jij nogmaals heel geluk, gezondheid en vrolijkheid voor 2009 gewenst.
    Verhuizen naar het Zuider Eiland...geweldig toch. Nog ff kanoeen en iets bezichtigen...wat een leven, he?! Klinkt allemaal fantastisch, Hanneke!
    Groetjes, t.JOke

  • 13 Januari 2009 - 11:17

    Oma:

    Ja, ik ben weer helemaal op de hoogte van al je belevenissen. Je houdt toch ook nog wel een dagboek bij he, of is dat inmiddels alweer ouderwets? Geniet volop, maar wees ook voorzichtig en verstandig!! Maar dat ben je gelukkig wel. Groetjes, knuffel, oma xxx

  • 13 Januari 2009 - 20:46

    Carla:

    Hoi nichie!
    Tsjonge wat lijkt me het mooi daar zeg. Wat een prachtige wandeling, maar wel erg zwaar dus. Zo'n uitzicht zal je niet snel vergeten. Heerlijk om elke keer die mooie verhalen te lezen. Veel plezier maar weer !
    Groetjes uit Apeldoorn.
    t. Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Voor tien maanden ga ik lekker in Nieuw Zeeland rondreizen. Voor wie het nog niet weet, Aotearoa is de Maori naam voor Nieuw Zeeland. Het betekent 'lange witte wolk'.

Actief sinds 21 Aug. 2008
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 18013

Voorgaande reizen:

23 September 2014 - 13 Februari 2015

Onderzoekstage

03 September 2008 - 26 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: