Nieuwe plek - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Hanneke - WaarBenJij.nu Nieuwe plek - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Hanneke - WaarBenJij.nu

Nieuwe plek

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

13 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hoi mensen en lama's,

Zondagmiddag ging ik in de bloedhitte vanuit Ohakune weg. Voor iedereen die het niet duidelijk vond: Het paard van vorige keer is weer helemaal happy. In ieder geval zat ik vijf uur in de bus, die ondanks airconditioning niet echt koel was (te heet eigenlijk). Rond half negen kwam ik in Wellington aan. Daar twee nachten in een backpackers (jeugdherberg) geslapen. Aardig van Sue (mijn host in Ohakune) dat ze als bedankje mijn twee nachten betaalde voor me (dank je wel Sue!).
Wellington is best een leuke stad, hoewel ik zo onderhand behoorlijk afgekikt ben op het stadsleven. Ik heb de hele maandagochtend in het museum rondgehangen, wat best interessant was omdat het ging over allerlei typisch NZ beesten. Klinkt een beetje vaag, maar het had een beetje iets weg van Naturalis (dat museum in Leiden), maar dan meer op NZ betrokken. In de middag ben ik met het rode kabelbaantje naar boven gegaan (staat op ieder willekeurig plaatje van Wellington) en in de Botanische tuinen rondgesjouwd. Toen ben ik maar naar de bios gegaan, want ik had daar weer eens behoefte aan (kan ook een reden zijn toch:P). Het was die dag minder heet dan de dagen ervoor, maar het waaide ook ontzettend hard, dus toen ik voor luch mijn boterhammetjes op de kade at werd ik bijna weggeblazen.
Dinsdag ochtend vroeg nam ik de ferry naar Picton. Nog steeds was het een winderige boel buiten, en zelf wat regen. Natuurlijk het grootste deel aan dek gestaan. In Picton de trein naar Kaikoura genomen. De treinen gaan hier werkelijk vreselijk omslachtig. Men komt met drie wagonnetjes het station op (enorme locomotief ervoor). Dan moet je een kwartier wachten omdat de trein wordt schoongemaakt. Daarna heeft iedereen zijn eigen stoel (alsof je een vliegtuig instapt) en of je daar alsjeblieft op wilt blijven zitten. Wel mag je naar een andere wagon lopen en een biertje halen, of naar een wagon achteraan waar je lekker buiten kunt staan. Dat is trouwens best grappig, net een balkon. Als je rond de 80 km/uur gaat lekker uitwaaien buiten.
Nou ja, uiteindelijk kwam ik aan in Kaikoura (heel verassend). Daar werd ik opgehaald door Kevin, die samen met zijn vrouw Lynn de cottage runt. Voor mensen die willen kijken, zie: www.cushchinecottage.co.nz
Meteen aan het poepscheppen gezet. Doen ze normaal niet hoor, mensen meteen aan het werk zetten, maar de vorige WWOOFers waren een dag eerder weggegaan, dus ze liepen achter op schema. Dat poepscheppen is hier trouwens een boeiende obsessie. Het is hier inderdaad een beetje een kinderboerderij, maar de bezoekers mogen geen poep zien (en er niet in stappen). Wat je dus iedere dag doet is: Alle poep uit zes weilanden halen, van zeven lama's, vier varkens, vier geiten, twee ezels, twee pony's, twee al-pacha's, ongeveer vijftien schapen, en heel veel pluimvee, wat freeranche rondloopt. Ik kan je vertellen: Dat is heel veel werk. Met drie mensen duurt het nog steeds twee a drie uur. Dat is dus zo'n beetje de hoofdbezigheid.
Verder bezig met voeren (twee keer per dag een half uurtje) en de onopgevoede honden proberen te laten komen als ze iets aan het opjagen zijn (favoriete slachtoffers zijn varkens, al-pacha's, geiten en kippen). Leuke beesten voor de rest, en aardige mensen.
Gisteren kwam er een Engelse WWOOFer. Ze vond mijn engels zo vreslelijk goed. Ik sprak alleen wel met een kiwi accent... Maar wel heel proffecioneel dat ik haar in het engels kon plagen, vond ze.

Groetjes van Hanneke

  • 13 Februari 2009 - 05:59

    T. Joke:

    Weer een nieuwe plek, leuk, Hanneke. Ben benieuwd wat je daar nou allemaal weer gaat meemaken. Poepscheppen is een veelbelovend begin, hahaha. Doe de groeten aan de lama's.
    xxx t. Joke

  • 13 Februari 2009 - 06:55

    René:

    Nou, je moet je wel weer helemaal thuis voelen. Poepscheppen en uitmesten is net als op de kinderboerderij. Het klinkt allemaal weer heel erg leuk. Heel veel plezier op de nieuwe stek. Groetjes en kusjes. Papa.

  • 13 Februari 2009 - 09:33

    Carla:

    Wel een bijzondere reis op deze manier. Het lijkt me wel heerlijk op op het balkon van de trein uit te kunnen waaien. Dat zouden ze hier ook erop moeten maken! Ik kan me wel voorstellen dat je engels inmiddels erg goed is, want je moet het nu wel elke dag spreken. Je komt echt twee-talig daar vandaan.
    Als je tenminste niet vergeet af en toe nederlands te praten.
    Veel plezier maar weer.
    Groetjes, t. Carla

  • 13 Februari 2009 - 14:00

    Renate Meijer:

    Hoi,
    Leuk om weer eens iets van je te horen. Je kunt het je hier haast niet voorstellen dat jij loopt te puffen van de warmte. Het blijft hier kwakkelwinteren. Ik verlang naar het voorjaar en vooral naar een warm zonnetje. Lekker buiten zitten enzo.
    Je bent weer lekker aan 't werk gezet daar. Maar ja dat was ook je bedoeling, toch?
    Het gaat je allemaal goed af. Knap hoor om zo in je eentje overal op af te stiefelen. Was het trouwens een leuke film die je in Wellington bekeken hebt?
    Ik ga maar weer stoppen, anders blijft er geen plaats voor andere schrijvers!
    Groetjes en tot de volgende ronde maar weer....Renate.

  • 14 Februari 2009 - 16:33

    Oma:

    Lieve Hanneke, je hebt weer heel wat beleefd. Dat poepscheppen zal je wel niet zo leuk vinden maar dar hoort er nu eenmaal ook bij. Voor de rest zal je natuurlijk ook wel wat leuker werk hebben, denk ik zo.
    Groetjes maar weer, doeiii. Knuffel Oma.

  • 15 Februari 2009 - 08:38

    Joke VM:

    "vreslelijk" is dat een manier om te vertellen dat het Engels ...lelijk is?? Veel plezier met al je bezigheden!! Groetjes Joke

  • 16 Februari 2009 - 10:01

    Iris:

    Hoi,
    Echt super leuk! Ik ben erg benieuwd wat voor verhalen we nu weer gaan krijgen over wat je meemaakt. maar dit klink wel weer goed met dat poepruimen! Heel veel plezier! Iris

  • 16 Februari 2009 - 20:20

    Wiebe:

    Hmm, lekker poepscheppen! Wat een heerlijke ontvangst. Hopelijk wordt het weer weer wat beter!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Voor tien maanden ga ik lekker in Nieuw Zeeland rondreizen. Voor wie het nog niet weet, Aotearoa is de Maori naam voor Nieuw Zeeland. Het betekent 'lange witte wolk'.

Actief sinds 21 Aug. 2008
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 18012

Voorgaande reizen:

23 September 2014 - 13 Februari 2015

Onderzoekstage

03 September 2008 - 26 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: