Whale watching - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Hanneke - WaarBenJij.nu Whale watching - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Hanneke - WaarBenJij.nu

Whale watching

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

19 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hoi hoi,

Ben alweer een week in Kaikoura. Alles gaat zo z'n gangetje. Twee dagen geleden ben ik op 'whale watch' gegaan. Er zitten hier namelijk best wel veel grote walvissen. De zee was een beetje ruig, maar vrij snel een walvis gezien. Hij was groot en bruin en dobberde daar een beetje in het water tot ie vond dat ie genoeg lucht had. Toen ging ie onder met zijn hoofd en kwam z'n staart naar boven. Daarna blijven ze onder voor ongeveer 40 minuten.
Het gemiddelde aantal walvissen dat je ziet op zo'n toer is twee, maar ik heb er maarliefst zes gezien. Dat wil zeggen, vijf exemplaren, want op de terugweg was nr 1 weer boven gekomen om ook nr 6 te zijn. De soort wordt hier 'sperm whale' genoemd, omdat ze een grote bel olie in hun hoofd hebben, waarvan men het nut niet weet. De grootste walvisachtige met tanden (samen met orka's en dolfijnen de enige walvissen met tanden). Ik zat te bedenken wat de nederlandse naam voor die beesten is, en ik denk dat het potvis is, met zo'n groot vierkant hoofd.
Verder waren er nog wat albatrossen te zien, maar die kwamen niet echt dichtbij.
Gisteren de schapen bekapt. Dat is wel leuk werk, maar als je de hele tijd moet vasthouden aan de poot van een grote ram die het er niet mee eens is, dan voel je daarna je spieren wel.

Groetjes van Hanneke

  • 19 Februari 2009 - 06:33

    T. Joke:

    Geweldig, walvissen! Kijk je wel uit dat je geen Jona wordt?! Wat is "bekappen"? Iets anders dan scheren, neem ik aan?
    Bevalt je nieuwe stekkie, Hanneke? Zo te lezen, maak je weer genoeg mee!
    groetjes maar weer.
    x, t.Joke

  • 19 Februari 2009 - 08:35

    Joke VM:

    Hoi HAnneke, super. Hoe kon je zien dat 1 en 6 dezelfde was? Volgens mij lijken ze allemaal op elkaar of niet? Veel plezier verder groetjes Joke

  • 19 Februari 2009 - 08:38

    René:

    Hoi hanneke,
    Een sperm whale is inderdaad wat wij een potvis noemen. In Pieterburen bij de zeehonden-creche stond er een buiten (Nou ja min of meer nagemaakt.) weet je nog. Volgens mij is dat best bijzonder dat je deze ziet. Leuk dat het weer een fijn adres is. Groetjes.
    Papa.

  • 19 Februari 2009 - 09:50

    Francisca:

    Wouww!! Wij willen foto's!

  • 19 Februari 2009 - 14:51

    Renate Meijer:

    Hallo Hanneke,

    Geweldig, 6 walvissen, datis toch wel heel bijzonder! Heb je er foto's van gemaakt of waren ze daarvoor te ver weg? Bekappen? Nooit van gehoord. Moet je de schapen dan vasthouden als ze worden geschoren? Leg es uit!
    Je leeft wel in een heel andere wereld dan wij aan deze kant van de aardbol!
    Veel plezier en tot de volgende ronde.
    Groetjes van Renate.

  • 19 Februari 2009 - 18:15

    Iris:

    Echt fet dat je walvissen hebt gezien. Zo te horen is het bij daar weer leuk!
    Van Iris

  • 20 Februari 2009 - 13:16

    Noortje:

    Hoi zussie,

    Klinkt goed allemaal. Fijn dat je het daar ook naar je zin hebt. Sterkte met alles.

    Liefs, Noortje

  • 23 Februari 2009 - 10:27

    Oma:

    Welja, nu ook nog walvissen gezien, het kan gewoon niet op. Heb je nog foto's kunnen maken? dat zou helemaal geweldig zijn. We zien het vast nog wel.
    Groetjes,..... oma.

  • 28 Februari 2009 - 09:10

    T. Ellen:

    Hoi Hanneke,

    Eindelijk weer eens berichtje van mij! De reden even in 't kort: toen ik een nieuw mailadres kreeg,raakte ik jouw link kwijt en vergat steeds in het rond te vragen hoe die site ook al weer heette, waar ik jou kon zoeken! De achterstand wat jouw berichtjes betreft is nu ingehaald en tjonge: wat geweldig wat je daar allemaal doet,ziet en meemaakt!
    Enne.. ik wilde ook al vragen: wat is bekappen?
    Ik meld me nu aan voor jouw nieuwe berichten; lijkt me handig!

    Veel liefs, t. Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Voor tien maanden ga ik lekker in Nieuw Zeeland rondreizen. Voor wie het nog niet weet, Aotearoa is de Maori naam voor Nieuw Zeeland. Het betekent 'lange witte wolk'.

Actief sinds 21 Aug. 2008
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 18025

Voorgaande reizen:

23 September 2014 - 13 Februari 2015

Onderzoekstage

03 September 2008 - 26 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: